PLANOWANIE PO NOWEMU - PRAWO I PRAKTYKA
REGULAMIN

 

Regulamin rekrutacji uczestników 

do udziału w bezpłatnych szkoleniach dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego  zaangażowanych w opracowywanie Dokumentów planowania przestrzennego oraz osób spełniających wymogi art. 5 ustawy o planowaniu przestrzennym  z województwa Wielkopolskiego 

 

w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

Inwestycja A1.3.1 „Wdrażanie reformy planowania przestrzennego i zagospodarowania przestrzennego” 

KOMPONENT A „Odporność i Konkurencyjność Gospodarki” 

CEL SZCZEGÓŁOWY A1. Ograniczenie wpływu COVID-19 i skutków spowodowanego przez niego kryzysu na przedsiębiorstwa. 

 

 

I. Postanowienia Ogólne

 

§ 1

  1. Niniejszy regulamin określa warunki rekrutacji uczestników do udziału w projekcie Planowanie po nowemu - prawo i praktyka realizowanym w ramach naboru na przedsięwzięcia do objęcia wsparciem bezzwrotnym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności w Inwestycji A1.3.1. KOMPONENT A. „Odporność i Konkurencyjność Gospodarki”, CEL SZCZEGÓŁOWY A1. Ograniczenie wpływu COVID-19 i skutków spowodowanego przez niego kryzysu na przedsiębiorstwa. 

  2. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności Inwestycja A1.3.1 „Wdrażanie reformy planowania przestrzennego i zagospodarowania przestrzennego” KOMPONENT A „Odporność i Konkurencyjność Gospodarki” CEL SZCZEGÓŁOWY A1. Ograniczenie wpływu COVID-19 i skutków spowodowanego przez niego kryzysu na przedsiębiorstwa.

  3. Wnioskodawcą i realizatorem przedsięwzięcia jest Politechnika Poznańska. 

     

§ 2

  1. Użyte w niniejszym regulaminie pojęcia, oznaczają: 

  • Ustawa (U) z dnia 27.03.2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1130).

  • Inwestycja – Inwestycja A1.3.1 „Wdrożenie reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego” realizowana w ramach KPO. 

  • Ostateczny Odbiorca Wsparcia (OOW) – podmiot realizujący Przedsięwzięcie w ramach Inwestycji wskazany we Wniosku o dofinansowanie, który realizuje działania samodzielnie lub w partnerstwie, 
    tj. Politechnika Poznańska (PP)/Uczelnia. 

  • Beneficjenci/uczestnicy szkoleń/grupa docelowa (GD) – pracownicy jednostek samorządu terytorialnego zaangażowani w opracowywanie Dokumentów planowania przestrzennego oraz osoby, o których mowa w art. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 

  • Projekt/Przedsięwzięcie – element Inwestycji realizowany przez OOW, zmierzający do osiągnięcia założonego celu Inwestycji, mierzonego Wskaźnikami rezultatu, polegające na organizacji szkoleń 
    z zakresu nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 

  • Instytucja odpowiedzialna za realizację Inwestycji (IOI) – minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, któremu zgodnie z planem rozwojowym zostało powierzone zadanie realizacji Inwestycji, tj. Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

  • Biuro Projektu/Przedsięwzięcia – siedziba: Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, ul. Jacka Rychlewskiego 2, 60-965 Poznań, pok. 392, tel. 61 665-3301, 61 665-3266, mail: wa@put.poznan.pl

  • Strona internetowa projektu: www.architektura.put.poznan.pl/planowanie 

 

§3

  1. Projekt jest realizowany w okresie od dnia podpisania umowy, tj. 14.10.2024 do 30.09.2025. 

  2. Jednostką realizującą projekt jest Politechnika Poznańska. 

  3. Beneficjentami projektu są uczestnicy szkoleń, zdefiniowani  w § 2.

     

 

§ 4

  1. Celem projektu jest uzyskanie przez pracowników jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz osoby spełniające warunki określone w art. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym  kompleksowej, praktycznej wiedzy wspartej komponentem teoretycznym z zakresu wdrożenia reformy planowania przestrzennego w gminach Wielkopolski, potwierdzonej uzyskaniem indywidualnych zaświadczeń przez uczestników projektu. Realizacja celu głównego projektu jest oparta o przygotowanie cyklu szkoleń, zaoferowanie ich w/w odbiorcom końcowym, przeprowadzenie ich dla wszystkich chętnych wraz ze sprawdzeniem poziomu nabytych kompetencji zgodnie z wymogami regulaminu konkursu. 

  2. W projekcie przewiduje się podniesienie kompetencji uczestników poprzez kształcenie z zakresu wdrożenia reformy planowania przestrzennego. 

  3. Uczestnicy przedsięwzięcia po zrealizowaniu szkoleń otrzymają zaświadczenia. Wymagana jest obecność na co najmniej 85% zajęć, potwierdzona na liście obecności.

  4. Projekt realizowany jest w formie dwóch Zadań. 

    Szkolenia w Zadaniu nr 1 zostaną zrealizowane do dnia 04.12.2024.

    Szkolenia w Zadaniu nr 2 zostaną zrealizowane do dnia 31.05.2025. 

    Każde Zadanie obejmuje 10 modułów w dwóch blokach szkoleniowych: 

  • pierwszy – teoretyczny: prezentacja wybranych zagadnień w ujęciu teoretycznym (w formie wykładów online w wymiarze 12 godzin zegarowych) – moduł pkt. 1.1-1.3

  • drugi – praktyczny: (w formie stacjonarnej, warsztatowej w wymiarze 52 godzin zegarowych) – moduł 2.1-2.7

Szczegółowy harmonogram szkoleń jest dostępny na stronie projektu https://architektura.put.poznan.pl/planowanie/harmonogram

Zajęcia realizowane  są w formie wykładów, laboratoriów dyskusyjnych oraz warsztatów stanowiących skondensowany program obejmujący wszystkie zagadnienia z zakresu wdrożenia reformy planowania przestrzennego w gminach Wielkopolski.

Program szkolenia zawiera treści obejmujące elementy z modułów pkt. 1.1-1.3 oraz 2.1-2.7., dodatkowo rozszerzone o wątki pozwalające zapewnić szerokie ujęcie omawianej problematyki i zrozumienie jej wieloaspektowości. 

Nacisk położny będzie na prezentację zmian formalno-prawnych i organizacyjnych systemu planowania przestrzennego w Polsce. W odniesieniu do nowych uwarunkowań legislacyjnych, uwaga zostanie  zwrócona szczególnie na zagadnienia związane z: 

- prawodawstwem planistycznym w świetle nowej ustawy, 

- nowymi narzędziami i procedurami planistycznymi, 

- rolą i zakresem zastosowania technik cyfrowych w planowaniu przestrzennym, 

- prezentacją dobrych praktyk planistyczno-urbanistycznych na poziomie gminnym. 

5. Oferta skierowana jest do trzech GD z województwa Wielkopolskiego (decyduje miejsce zamieszkania lub pracy w JST lub dla JST z województwa Wielkopolskiego): 

  1. dla pracowników JST i planistów w rozumieniu ustawy (U), dla których wiedza w zakresie rozumienia i umiejętności interpretacji zmian legislacyjnych, a także znajomość najbardziej aktualnych wymogów proceduralnych, formalno-prawnych, organizacyjnych i technologicznych dotyczących planowania przestrzennego jest niezbędna dla zapewnienia skuteczności polskiego systemu planistycznego, jak również efektywności zawodowej tych osób,

  2. dla urbanistów, do których należą osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, w tym architekci i urbaniści-absolwenci studiów I i II stopnia kierunków architektura, planiści przestrzenni - absolwenci studiów I i II stopnia kierunków gospodarka przestrzenna oraz absolwenci studiów podyplomowych z zakresu planowania przestrzennego, którzy zajmują się opracowywaniem dokumentów planistycznych na zlecenie gmin, lub spełniają wymogi art. 5 ustawy o planowaniu przestrzennym,

    3. dla przedstawicieli instytucji opiniujących dokumenty planistyczne, jak: urzędy marszałkowskie, starostwa powiatowe, rady gminy itp.

    6. Obsadę kadrową stanowią akademicy reprezentujący uznane poznańskie ośrodki akademickie – Politechnikę Poznańską oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, a także wybitni specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego na poziomie lokalnym, będący reprezentantami jednostek miejskich. 

    Wśród osób prowadzących zajęcia są:

  • wykładowcy Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej (urbaniści), Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznańskiego Centrum superkomputerowo-Sieciowego,

  • reprezentanci Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu oraz Urzędu Miasta Poznania, Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego, Kancelarii Adwokacka Koch, Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, 

  • prelegenci reprezentujący inne ośrodki akademickie i instytucje publiczne z całej Polski.

 

 

II. Zasady rekrutacji i uczestnictwa 

 

§ 5

  1. Informacja o szkoleniach jest dystrybułowana w formie elektronicznej (ulotka, broszura, plakat) 
    w szczególności do:

    - wielkopolskich jednostek samorządu terytorialnego (JST), 

    - Miejskiej Pracowni Urbanistycznej,

    - absolwentów (minimum I stopnia studiów) spełniających warunki GD (paragraf 4, punkt 5.2).

    Informacja o szkoleniach jest również umieszczana na stronach internetowych oraz mediach społecznościowych (Facebook, Instagram itp.) ww. jednostek.

  2. Osoby zainteresowane zgłaszają swój udział na szkolenie poprzez wypełnienie aktywnego formularza, dostępnego pod linkiem https://forms.gle/Hyj9cQN3whkH7yEm6 (zgodnym ze standardem cyfrowym; (jeżeli link nie otwiera formularza należy skopiować adres do przeglądarki) zawartym w materiałach promocyjnych (ulotka, broszura, plakat, post) i dostępnym również na stronie internetowej projektu  www.architektura.put.poznan.pl/planowanie (spełniającej standardy cyfrowe) lub złożenie dokumentów w Biurze Projektu (Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, ul. Jacka Rychlewskiego 2, 60-965 Poznań, pok. 392) czynnego w godzinach 8-15. Budynek jest w pełni dostępny dla osób 
    z niepełnosprawnościami.

  3. Zgłoszenie obejmuje wypełnienie i złożenie/przesłanie następujących dokumentów będących załącznikami do niniejszego regulaminu: 

    1. deklaracji uczestnictwa w projekcie (załącznik nr 1) wraz z umową szkoleniową (załącznik nr 2)

    2. oświadczenia  uczestnika projektu  zgodne  ze wzorem  będącym  załącznikiem  nr  3 (dla GD będących pracownikami  JST) lub załącznikiem nr 4 (dla GD spełniającej warunki określone w  art. 5 ustawy o planowaniu przestrzennym. Osoby prowadzące działalność gospodarczą przedkładają  dodatkowo do zał. nr 3  zał. nr 12 i nr 13 z Regulaminu konkursu).

    3. pre-testu sprawdzającego poziom posiadanej wiedzy przed pierwszymi zajęciami on-line. 

  4. Ww. dokumenty oraz dokumenty potwierdzające przynależność do GD, tj. zaświadczenie z miejsca pracy o zatrudnieniu w JST/biurze planistycznym, dyplom ukończenia studiów oraz umowę szkoleniową (zał. nr 2) należy przesłać w formie skanów w momencie zgłoszenia. Oryginały należy złożyć na pierwszych zajęciach stacjonarnych. 

 

 

  1. Pierwsze 90 osób zostaje wpisanych na podstawową listę uczestników; pozostałe osoby zostają zapisane na listę rezerwową. 

  2. O zakwalifikowaniu na szkolenie decyduje dostarczenie kompletnego zgłoszenia oraz znalezienie się na liście podstawowej uczestników. 

  3. Złożenie dokumentów, o których mowa w ust. 3 jest równoznaczne z możliwością uczestnictwa 
    w formach wsparcia związanych z udziałem w jednym z Zadań wymienionych w § 4 ust. 4 niniejszego regulaminu. 

  4. Przedsięwzięcie w ramach Inwestycji A1.3.1 Wdrożenie reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego „KRAJOWEGO PLANU ODBUDOWY I ZWIĘKSZANIA ODPORNOŚCI” obejmuje przeszkolenie 180 uczestników.

  5. Beneficjenci są zobowiązani do:

- odbycia indywidualnych szkoleń on-line,

- pobrania materiałów dydaktycznych (link do pobrania materiałów zostanie udostępniony na adresy mailowe uczestników) przed szkoleniami stacjonarnymi 

- realizacji szkoleń stacjonarnych zgodnie z harmonogramem szkoleń dostępnym na stronie internetowej projektu (na 14 dni przed rozpoczęciem cyklu szkoleń). Minimalny  wymiar uczestnictwa w szkoleniach to co najmniej 85% godzinach szkoleń tj.  udział w minimum 55 godzinach szkoleń (potwierdzonych logowaniami i podpisami na listach obecności) z 64 godzin dostępnych. 

  1. Beneficjenci  są zobowiązani  do  potwierdzania swojego  udziału  w zajęciach  stacjonarnych na  listach obecności.

  2. Obecność uczestników szkoleń na zajęciach zdalnych jest potwierdzana raportem logowania do platformy za pomocą, której będą realizowane szkolenia online (dostęp/link do szkolenia online będzie udostępniony uczestnikowi przed rozpoczęciem pierwszych zajęć, po złożeniu kompletnych dokumentów).

  3. Po zakończeniu szkolenia beneficjenci są zobowiązani do przystąpienia do testu końcowego z zakresu objętego szkoleniem 
    (50 pytań zweryfikowanych przez IOI).
  4. Warunkiem otrzymania przez uczestnika projektu Indywidualnego Zaświadczenia jest spełnienie warunków zawartych w § 5, pkt. 9-12. 

  5. Wydanie Indywidualnego Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia stanowi podstawę do możliwości ubiegania się  przez uczestnika o refundacje poniesionych kosztów noclegów oraz  transportu. Podstawą refundacji jest zawarcie umowy na refundację zgodnie z wzorem wskazanym w  załączniku nr 5. Refundacja kosztów noclegu jest tylko możliwa dla osób zamieszkałych poza miastem Poznaniem. Refundacja kosztów dojazdu obejmuje poniesione koszty za dojazd na i z szkolenia komunikacją publiczną do miejsca szkolenia. W uzasadnionych przypadkach (brak możliwości dojazdu komunikacją publiczną) dopuszcza się zwrot kosztów podróży samochodem.

  6. Ubieganie się o refundację poniesionych kosztów jest możliwe do dnia 25.09.2025. 

  7. Szkolenia realizowane w formule online są nagrywane. 

 

 

 

 

III. Obowiązki informacyjne i promocyjne

 

§ 6.

  1. OOW zobowiązuje się do informowania i rozpowszechniania informacji o Przedsięwzięciu w zakresie działań informacyjno-promocyjnych o otrzymaniu Wsparcia z KPO, zgodnie z zasadami wskazanymi w Strategii Promocji i Informacji KPO, Księdze Identyfikacji Wizualnej KPO oraz Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027.

  2. OOW jest zobowiązany prowadzić działania informacyjno-promocyjne w trakcie realizacji Przedsięwzięcia, od momentu uzyskania Wsparcia do momentu ostatecznego rozliczenia Przedsięwzięcia. Moment ten należy rozumieć jako datę zatwierdzenia rozliczenia Przedsięwzięcia.

3. OOW jest zobowiązany do:

1) umieszczania w widoczny sposób znaku Krajowego Planu Odbudowy, barw Rzeczypospolitej Polskiej oraz NEXT GENERATION EU na:

    a) wszystkich prowadzonych działaniach informacyjno-promocyjnych dotyczących Przedsięwzięcia,

b) wszystkich dokumentach i materiałach (m.in. produkty drukowane lub cyfrowe) podawanych do wiadomości publicznej,

    c) wszystkich dokumentach i materiałach dla osób i podmiotów uczestniczących w Przedsięwzięciu,

d) środkach trwałych wytworzonych lub zakupionych w ramach Przedsięwzięcia, poprzez umieszczenie trwałego oznakowania w postaci naklejek.

2) umieszczenia w widocznym miejscu realizacji Przedsięwzięcia przynajmniej jednego trwałego plakatu o minimalnym formacie A3 lub podobnej wielkości elektronicznego wyświetlacza podkreślającego fakt otrzymania Wsparcia z UE;

3) umieszczenia krótkiego opisu Przedsięwzięcia na stronie internetowej OOW i na jego stronach mediów społecznościowych (jeśli dotyczy). Opis Przedsięwzięcia musi zawierać:

a) tytuł Przedsięwzięcia lub jego skróconą nazwę,

b) podkreślenie faktu otrzymania Wsparcia finansowego z Unii Europejskiej przez zamieszczenie znaku Krajowego Planu Odbudowy, barw Rzeczypospolitej Polskiej oraz NEXT GENERATION EU,

c) zadania, działania, które będą realizowane w ramach Przedsięwzięcia (opis, co zostanie zrobione, ew. zakupione),

d) grupy docelowe (do kogo skierowane jest Przedsięwzięcie, kto z niego skorzysta),

e) cel lub cele Przedsięwzięcia,

        f) efekty, rezultaty Przedsięwzięcia (jeśli opis zadań, działań nie zawiera opisu efektów, rezultatów),

        g) wartość Przedsięwzięcia (łączny koszt),

        h) wysokość wkładu KPO;

    4) dokumentowania działań informacyjnych i promocyjnych prowadzonych w ramach Przedsięwzięcia.

4. W przypadku stworzenia przez osobę trzecią utworów w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, związanych z komunikacją i widocznością (np. zdjęcia, filmy, broszury, ulotki, prezentacje multimedialne nt. Przedsięwzięcia) w ramach Przedsięwzięcia, OOW zobowiązuje się do uzyskania od tej osoby autorskich praw majątkowych do tych utworów.

5. Każdorazowo na wniosek IOI i unijnych instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych, OOW zobowiązuje się do udostępnienia tym podmiotom utworów związanych z komunikacją i widocznością (np. zdjęcia, filmy, broszury, ulotki, prezentacje multimedialne nt. Przedsięwzięcia) powstałych w ramach Przedsięwzięcia.

6. Na wniosek IOI i unijnych instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych OOW zobowiązuje się do udzielenia tym podmiotom nieodpłatnej i niewyłącznej licencji do korzystania z utworów związanych z komunikacją i widocznością (np. zdjęcia, filmy, broszury, ulotki, prezentacje multimedialne nt. Przedsięwzięcia) powstałych w ramach Przedsięwzięcia w następujący sposób:

1) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na terytorium innych państw członkowskich UE; 14

2) na okres 10 lat od dnia udzielenia licencji;

3) bez ograniczeń co do liczby egzemplarzy i nośników, w zakresie następujących pól eksploatacji:

a) utrwalanie - w szczególności drukiem, zapisem w pamięci komputera i na nośnikach elektronicznych, oraz zwielokrotnianie, powielanie i kopiowanie tak powstałych egzemplarzy dowolną techniką,

b) rozpowszechnianie oraz publikowanie w dowolny sposób (w tym poprzez: wyświetlanie lub publiczne odtwarzanie lub wprowadzanie do pamięci komputera i sieci multimedialnych, w tym Internetu) - w całości lub w części, jak również w połączeniu z innymi utworami,

c) publiczna dystrybucja utworów lub ich kopii we wszelkich formach (np. książka, broszura, CD, Internet),

d) udostępnianie, w tym unijnym instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii, oraz ich pracownikom oraz publiczne udostępnianie przy wykorzystaniu wszelkich środków komunikacji (np. Internet),

e) przechowywanie i archiwizowanie w postaci papierowej albo elektronicznej;

4) z prawem do udzielania osobom trzecim sublicencji na warunkach i polach eksploatacji, o których mowa w niniejszym ustępie.

7. Zmiana adresów strony internetowej wskazanej w ust. 4 pkt 3 nie wymaga aneksowania Umowy. OOW informuje IOI o tym fakcie w formie pisemnej lub elektronicznej wraz ze wskazaniem daty, od której obowiązuje zmieniony adres. Zmiana jest skuteczna z chwilą doręczenia informacji IOI.

8. OOW przyjmuje do wiadomości, że objęcie Wsparciem oznacza umieszczenie danych OOW w publikowanym przez IOI wykazie Przedsięwzięć.

 

IV. Postanowienia końcowe

 

§ 7

  1. Beneficjenci przez podpisanie umowy szkoleniowej w projekcie akceptują warunki niniejszego regulaminu. 

  2. Aktualna treść Regulaminu znajduje się w Biurze Projektu i na stronie internetowej: wwww.architektura.put.poznan.pl/planowanie. 

  3. W uzasadnionych przypadkach OWW zastrzega sobie prawo zmiany Regulaminu. 

  4. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem znajdują zastosowanie obowiązujące przepisy prawa powszechnego oraz wewnętrzne regulacje Uczelni. 

 

 

 

Kierownik projektu                

 

 

    Dr hab. inż. arch. Dominika Pazder, prof. PP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Załącznik nr 1 Deklaracja uczestnictwa.

  2. Załącznik nr 2 Umowa szkoleniowa 

  3. Załącznik nr 3 Oświadczenie - dla grupy docelowej będącej pracownikami  JST.

  4. Załącznik nr 4 Oświadczenie - dla grupy docelowej spełniającej  warunki art. 5 ustawy o planowaniu przestrzennym. 

    Dla osób  wypełniających zał. nr 4 i prowadzących działalność gospodarczą

    - Załącznik nr 12 – Oświadczenie o pomocy de minimis – wzór z Regulaminu konkursu.  

    - Załącznik nr 13 – Oświadczenie o otrzymanej pomocny de minimis –wzór z Regulaminu konkursu. 

  5. Załącznik nr 5 Umowa o refundację kosztów noclegów/dojazdów.