Część teoretyczna i praktyczna 07-15.06.2025 r. (11 spotkań po 4 godziny zegarowe)
Rysunek odręczny - teoria i praktyka (rysunek z obserwacji)
Praca zasadnicza - realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Przedstawienie i utrwalanie informacji na temat właściwego sposobu pracy (stanowisko pracy i metody pracy, sposoby kadrowania przedstawionych elementów przestrzennych, odpowiednie komponowanie czyli układ podmiotowego tematu na arkuszu papieru; zasady perspektywy, proporcji, konstrukcji i budowy brył).
Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z obserwacji - kompozycja przestrzenna z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych prostopadłościennych oraz form uzupełniających na podstawie martwej natury
Rysunek odręczny - teoria i praktyka (rysunek z obserwacji)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. W trakcie zajęć: omawianie zasad właściwej obserwacji przedstawionego zjawiska oraz istoty stosowania światłocienia w przedstawianiu tematu rysunkowego; zasad perspektywy powietrznej, sposobu walorowania, istoty przedstawiania różnorodnych faktur. Praca opiera się na jednoczesnym przedstawieniu istotnych kwestii oraz indywidualnych rozmowach-korektach podczas realizacji ćwiczenia rysunkowego.
Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z obserwacji - kompozycja przestrzenna z wykorzystaniem różnorodnych elementów składowych (bryły, tkanina, formy uzupełniające / na podstawie martwej natury)
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (rysunek z wyobraźni)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Prezentacja tematu pracy oraz omówienie sposobu podejścia do zagadnienia i kierunku działania. Ćwiczenia bazujące na zasadach konstrukcji z użyciem przykładowych brył (prostopadłościan, walec, kula, stożek)
z zachowaniem właściwych proporcji i zasad perspektywy, z uwzględnieniem światłocienia; działania wielokrotnego powtórzenia / przenikanie brył.Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z wyobraźni – konstrukcja brył, cieniowane brył, kompozycja przestrzenna
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (rysunek z wyobraźni)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Prezentacja tematu pracy oraz sposobu podejścia do zagadnienia i kierunku działania. Działanie polega na omówieniu wstępnych koncepcji proponowanego rozwiązania oraz na realizacji właściwej odpowiedzi na temat opracowywanej, wyobrażonej sytuacji przestrzennej na podstawie hasła – tematu oraz indywidualnej realizacji zadania z zachowaniem właściwych proporcji i zasad perspektywy
z uwzględnieniem światłocienia.Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z wyobraźni – kompozycja przestrzenna na podany temat
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (rysunek z wyobraźni)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Działanie oparte na wykonaniu wstępnych koncepcji proponowanego rozwiązania oraz na realizacji właściwej odpowiedzi na temat. Omówienie tematu pracy, sposobu podejścia do zagadnienia i kierunku pracy. Zadanie główne polega na opracowaniu własnej, wyobrażonej sytuacji przestrzennej na podstawie wybranego elementu (mały element przestrzenny), poddanego multiplikacji
z zachowaniem właściwych proporcji i zasad perspektywy z uwzględnieniem światłocienia.Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z wyobraźni - kompozycja przestrzenna z wykorzystaniem małego elementu
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (rysunek z wyobraźni)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Prezentacja tematu pracy oraz sposobu podejścia do zagadnienia i kierunku działania. Zadanie polega na opracowaniu własnej, wyobrażonej sytuacji przestrzennej na podstawie podanego tematu związanego
z przedstawieniem koncepcji projektowej (fragmenty architektury – elementy wyposażenia wnętrz, mała architektura); indywidualna realizacja zadania z zachowaniem właściwych proporcji i zasad perspektywy z uwzględnieniem światłocienia. Praca oparta na wykonaniu
i omówieniu wstępnych koncepcji proponowanego rozwiązania oraz na realizacji właściwej odpowiedzi na temat, przedstawieniu proponowanych, uproszczonych rzutów danego modelu oraz wizualizacji rysunkowej w ujęciu perspektywicznym z poziomu człowieka.Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z wyobraźni – zadanie projektowe - kompozycja przestrzenna na podany temat
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (rysunek z wyobraźni)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Prezentacja przykładowego tematu pracy oraz omówienie sposobu podejścia do zagadnienia i kierunku pracy.
Zadanie polega na kreacji własnej kompozycji przestrzennej, będącej odpowiedzią na konkretny temat, z użyciem wybranych brył, z zachowaniem właściwych proporcji i zasad perspektywy z uwzględnieniem światłocienia (miasto, miasto – zieleń, miasto – człowiek, miasto – światło i cień, itp.)
Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z wyobraźni – konstrukcja brył / kompozycja przestrzenna
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (studium postaci)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac; realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty.
Prezentacja tematu pracy, a w przypadku rysunku z wykorzystaniem modela, sposobu przedstawiania postaci na arkuszu papieru (kadrowanie, proporcje, konstrukcja, światłocień); szkice wstępne, studium postaci; rysunek walorowy z zachowaniem właściwych proporcji
i zasad perspektywy z uwzględnieniem światłocienia.Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z obserwacji – postać
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (studium postaci)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac; realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty.
Prezentacja tematu pracy, a w przypadku rysunku z wykorzystaniem modela, sposobu przedstawiania postaci na arkuszu papieru (kadrowanie, proporcje, konstrukcja, światłocień); szkice wstępne, studium postaci; rysunek walorowy z zachowaniem właściwych proporcji
i zasad perspektywy z uwzględnieniem światłocienia oraz kontekstu zewnętrznego.Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z obserwacji – postać
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (martwa natura / studium postaci)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Prezentacja tematu pracy oraz realizacja zadania z uwzględnieniem zasad perspektywy, proporcji, światłocienia. Praca opiera się na jednoczesnej realizacji ćwiczenia rysunkowego, omawianiu istotnych kwestii
w trakcie trwania zajęć, a także indywidualnych rozmowach-korektach.Omówienie tematu zadania domowego.
Temat zajęć: rysunek z obserwacji - kompozycja przestrzenna z wykorzystaniem zróżnicowanych elementów konstrukcyjnych oraz fakturowych / martwa natura / postać
Rysunek odręczny – teoria i praktyka (martwa natura / studium postaci)
Praca zasadnicza - omówienie zadnia domowego podczas zbiorowej prezentacji prac, realizacja ćwiczenia rysunkowego, indywidualne rozmowy-korekty. Prezentacja tematu pracy oraz realizacja zadania z uwzględnieniem zasad perspektywy, proporcji, światłocienia. Praca opiera się na jednoczesnej realizacji ćwiczenia rysunkowego, omawianiu istotnych kwestii
w trakcie trwania zajęć, a także indywidualnych rozmowach-korektach.Temat zajęć: rysunek z obserwacji - kompozycja przestrzenna z wykorzystaniem zróżnicowanych elementów konstrukcyjnych oraz fakturowych / martwa natura / postać
Podsumowanie kursu – wspólny przegląd wszystkich prac – omówienie, wskazanie kierunku dalszego działania, dyskusja
W trakcie realizacji programu poszczególne tematy mogą ulec modyfikacji.
Zajęcia mają na celu rozwijanie wyobraźni, wrażliwości, umiejętności plastycznych służących doskonaleniu warsztatu rysunkowego oraz naukę wnikliwej obserwacji otaczającej nas rzeczywistości. Pogłębiają wiedzę na temat konstrukcji brył, zależności światła i cienia, stosowania zasad perspektywy. Seria ćwiczeń obejmuje bazowy zakres zadań, na podstawie których uczestniczki i uczestnicy mogą pogłębiać swoje doświadczenie rysunkowe, nabywać nowe umiejętności, jak i stawiać w materii rysunku pierwsze kroki pod okiem fachowych, wykwalifikowanych nauczycieli, będących pracownikami Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej.
Wspólne rozmowy, korekty, dyskusje, odbywające się w trakcie zajęć, dodatkowo stanowią element kształtujący osobowość twórczą i budują pozytywne relacje w grupie.